מניעת גניבות עובדים
הקדמה

כמעסיקים אתם בוודאי יודעים שלא משנה כמה חזקים אמצעי האבטחה שלכם, תמיד קיים סיכון של מעילה מצד העובדים. 

מהי מעילת עובד?

מדובר בהונאה במקום העבודה, שמתייחסת למצב שבו העובדים מפרים את אמון המעסיק ומנצלים את הסמכויות שניתנו להם במסגרת תפקידם.

מעילות עובדים מזיקים לאיתנות פיננסית של עסק ועלולים לגרום להשלכות ארוכות טווח, שקשה יהיה להתאושש מהן.

במקרים מסוימים, מעילה של עובדים אינה מתבצעת על ידי עובד בודד, אלא קבוצה של עובדים שגיבשו תוכנית והחליטו איך לעבוד יחדיו על מנת לגנוב כסף ו/או משאבים יקרי ערך ממקום עבודתם. 

ישנן דרכים בהן ניתן לבצע מעילה על ידי עובד: גניבת כספים מקופה, ניצול כספים עסקיים לצרכים אישיים או שינויים במסמכי החברה להסתרת מעילה. עם זאת, ישנם כמה סימני אזהרה נפוצים של מעילת עובדים. איך אפשר לזהות אותם?

הסמנים שבאמצעותם ניתן לזהות מעילת עובד

  1. עיינו ברישומים פיננסיים של העסק כדי לראות שהכל תקין. רישומים פיננסיים צריכים להיות מאובטחים ויסודיים, ולכל אי התאמות חייב להיות הסבר שמניח את הדעת. אם אתם שמים לב לשינויים במדדי הדוחות הכספיים שנותרים בלתי מוסברים כגון: סכומים מוגדלים, חוסר איזון בגיליון הכספי, הוצאות שטרם שולמו או כל סימן המעיד על עסקאות לא כשרות, יתכן מאוד שמדובר במעילה.
  2. ירידה חריגה ברווחים היא סימפטום של מעילה. תשאלו את עצמכם, בהתבסס על הניסיון שלכם בענף, האם העסק רווחי כפי שהייתם מצפים שהוא יהיה. אם לא, אתם עלולים להיות קורבן מעילה.  
  3. נורת אזהרה נוספת היא תלונות של ספקים על איחור בתשלום. אם החשבונות משולמים באיחור, ייתכן שעובד גונב כסף.
  4. תשלומים מרובים שמתבצעים לאנשים בעלי אותו שם או כתובת. ייתכן שהעובד הקים חשבון מזויף אליו הוא מעביר כספים.
  5. ייתכן ותבחינו בשינויים משמעותיים באורח החיים של העובד. ייתכן שהעובד קנה בית ענק או מכונית חדשה. כאשר עובד מתחיל לחיות באופן שאינו תואם את הכנסתו, ניתן  לראות בכך תמרור אזהרה למעילה.
  6. עובד שעשוי להיות תחת לחץ כלכלי עקב בעיות אישיות נוטה יותר לעסוק במעילה. חוב שלא שולם, בן משפחה חולה או שימוש בסמים יכולים להוות נסיבות שמגדילים את הפוטנציאל לעסוק במעילה.
  7. עובדים לא מרוצים שמרגישים שמקבלים שכר נמוך ממה שהם ראויים לו, עלולים לראות בכך הצדקה לביצוע מעילה.

מעילת עובד יכולה להיראות דומה לגניבות עובדים במקום העבודה, אך היא בעלת מאפיינים מיוחדים שהופכים אותה למשמעותית עוד יותר ובעלת השפעות הרסניות על עתיד העסק.

אל תקלו ראש בנושא, תפנו אלינו לקרת ואנחנו נוודא שהעסק שלכם לא ייפול קרבן למעילה מכל סוג שהוא. נשמח להדריך וללוות אתכם בנוגע לכל האמצעים הקיימים לאיתור מעילה ונאפשר לכם להצמיח את העסק ללא הפרעות מבפנים. לקבלת פרטים נוספים, צרו קשר!

כתבה זו מוגשת אליכם על ידי צוות קרת –החברה המובילה בישראל למניעת אובדן עסקי

הירשמו לדיוורי התוכן של קרת וקבלו מדי חודש דיוור מגזין על המגמות והחידושים בתחום מניעת האובדן העסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *