ההשפעות (האמיתיות) של הקורונה על שוק הקמעונאות

הקדמה

נדמה שכל מי בתעשיית הקמעונאות, מדבר על השפעות הקורונה על התעשייה.  תעשיית הקמעונאות היא אחת התעשיות ש"חטפה" את הקורונה בצורה לא יציבה: מצד אחד עסקים נסגרו, ומצד שני עסקים פרחו בהתגברות עצומה של רכישות אונליין.

אבל נושא אחד שפחות מדובר ופחות נחקר, הוא השפעת הקורונה על גורמי הסיכון בעסקי הקמעונאות.

מחקר של NRF- National retail federation חקר את השפעות הקורונה על אובדן עסקי, גורמי סיכון בעסק ואיבוד סחורה. התוצאות? ידהימו אתכם!

אם יש שינוי שהקורונה חוללה בתעשיית הקמעונאות הוא זה: עלייה גוברת בתפיסת החשיבות הארגונית, אודות אובדן העסקי, כמו גם המספרים בשטח, שמצביעים על היקפי גניבות, מעילות והונאות שרק הולכים ועולים.

לא נגזים אם נכריז שזה השינוי העמוק ביותר בשטח, בתפיסה וביכולת של ארגונים להתכונן לעידן ה"פוסט קורונה" או ה- "פרה קורונה". כך או כך הכל השתנה.

הכתבה הזו תביא נתונים מרתקים על מורכבות עולם האובדן העסקי – משוק שתמיד היה מורכב וקשה לפיצוח, הקורונה הפכה אותו לזירת סיכונים מכל עבר – מהשטח, מהדיגיטל, מהעובדים עצמם ומפרצות אבטחה שהולכות ומחריפות.

נתחיל בנתונים - הקורונה הביאה לעלייה באובדן העסקי

מניעת אובדן עסקי | הבלוג

מסקר אבטחה קמעונאי שבוצע בשנת 2021, הקמעונאים המשתתפים דיווחו, כי מגיפת הקורונה הביאה לעלייה בסיכון הכולל לארגונים שלהם.

בתוך כך, נמדדו ערוצים חדשים בהם נגרם אובדן עסקי: מתהליכי רכישה אונליין, איסוף בחנות ועוד שיטות מרמה דיגיטליות שלא היו מביישות סרטי מתח.

הידעתם? עד היום אין בארה"ב שום חוק פדרלי שמעגן תחת חוק, את נושא ההתמודדות עם פרצות אבטחה. נכון להיום מומחי אובדן עסקי בארה"ב, מדוחים על עליה חדה בהטמעה של שיטות אבטחה טכנולוגיות, לצד עליה בביקושים לכוח אדם האמון על בטחון ואמינות (קציני בטחון).

דבר אחד ברור: הסכנות בשוק הקמעונאי מורכבות, עולות לארגונים יותר ומסוכנות יותר מבעבר.

זה התחיל עוד לפני הקורונה...

זה התחיל עוד לפני הקורונה…

סקר שבוצע מטעם  NRF , מראה את מידת החשיבות שארגונים מייחסים לנושא מניעת האובדן העסקי. ממגמה שבה מניעת אובדן הייתה "קצת חשובה" לארגון ,אנו רואים עלייה של עשרות אחוזים בתפיסת החשיבות של אובדן עסקי.

 פרמטרים כמו – טיפול במקרי אלימות בקניונים עלו בסדר חשיבותם ב82%, טיפול במתקפות סייבר עלו בחשיבותן ב 76%, טיפול בגניבות ברשת ובהונאות כרטיסי מתנה עלו בכ ב50% בתפיסת הארגון את חשיבותם של טיפול מקדים במקרים כאלה.

 ההשערה היא שכתוצאה מעליית הרגלי השימוש לרכישה אונליין, טבעי שעם עיקר השימושים יהיו גם עיקר ההונאות, ותשומת הלב של ארגונים תנותב באופן טבעי למניעת הונאות דרך האונליין. ראו את המגמה בגרף זה:

השפעות הקורונה על אובדן עסקי 1

הבעיה חלה ממקור אחר - מתוך הארגון לרוב...

סקר שנעשה בקרב קמעונאים בחו״ל הראה שכולם מדווחים על עליה בהונאות וגניבות החל מ2020. עיקר ההונאות חלו בנושאי אלימות ברשתות ובחנויות וכן מגניבות מאורגנות הבאות מתוך עובדי הארגון.

שינויים בעקבות קורונה על אובדן עסקי

גם מקרי השוד החריפו ב2020 ועסקים מדווחים על עליה באובדן הכנסות כתוצאה משוד. ראו בגרף הבא כיצד חלה עליה  באיבוד הכנסה כתוצאה ממקרי שוד:

מנוע משמעותי לאובדן עסקי הוא ה ORC - Organized Retail Crime

כ-69% ​​מהקמעונאים אמרו כי הם ראו עלייה בפעילות ORC במהלך השנה האחרונה. הם ציינו סיבות כמו COVID-19, חוסר הרתעה מצד גורמי האכיפה(משטרה, ביטחון, סיור), ענישה קלה .

בארה"ב שוד הוא לא עניין של מה בכך ותופעות כמו שוד מזויין הולכות ועולות. אם אנחנו בארצנו הקטנטונת מקטרים על האלימות שגואה בחברה הישראלית, הרי שבארה"ב המספרים מדברים ביתר שאת ודומה שמאז עידן הקורונה, החברה שהסלימה מעט יותר ונהייתה אלימה הרבה יותר, זולגת גם לתחום מניעת האובדן, עם מקרי אלימות ושוד שקשה לארגונית להתמודד עימם.

העובדות בשטח מגיבות בהתאם. תראו את המגמות שהשתנו מ2020 ל2021:

משאבים שמוקצים לתחום מניעת האובדן עלו ב50%, עליה מ26% ל43% בהשקעה בצוות שמוקדש לטיפול במניעת אובדן עסקי. 

לסיכום,

מומחי מניעת אובדן ממשיכים להתמודד עם אתגרי אובדן הכנסות, גניבות ומעילות לנוכח העלייה במקרים הנ״ל. בארה"ב ההתמודדות מורכבת יותר, בהיעדר חקיקה מוסדרת על מקרי הונאות ומעילות בעולם הקמעונאי.

בישראל המגמה נושאת פנים לחו"ל וארגונים שישכילו להיערך מבעוד מועד, עם שיטות בקרה, אכיפה, נהלים וביצוע למניעת אובדן עסקי הן אלה שיהיו מוכנות לקראת האתגרים ההולכים וגדלים במורכבות.

מתודולוגיה:

סקר האבטחה הקמעונאי לשנת 2021 נערך באינטרנט בקרב אנשי מקצוע בתחום מניעת אובדן עסקי והגנת נכסים. המשתתפים נשאלו לגבי פעולות החברה למניעת אובדן בשנת הכספים 2020. סך הכל 55 קמעונאים השיבו לסקר.

כתבה זו מוגשת אליכם על ידי צוות קרת –החברה המובילה בישראל למניעת אובדן עסקי

הירשמו לדיוורי התוכן של קרת וקבלו מדי חודש דיוור מגזין על המגמות והחידושים בתחום מניעת האובדן העסקי