כל המידע על הונאת ספקים
הקדמה

בעולם מורכב של מסחר גלובלי שבו שרשראות אספקה ​​משתרעות לעתים על פני יבשות, האיום של הונאת ספקים הינו רלוונטי יותר מתמיד.

מאחורי מסך של עסקאות לגיטימיות, ספקים לא אמינים מנצלים את נקודות התורפה של העסקים, ומשאירים אותם חשופים להפסד כספי, פגיעה במוניטין ושיבוש של תהליכים תפעוליים שונים.

על מנת להגן על העסק בפני הונאת ספקים, חשוב להכיר את הסימנים, בעזרתם ניתן לזהות אי סדרים ולהיערך בהתאם.

הונאת ספקים מגלמת בתוכה קשת רחבה של שיטות תרמית, החל מחשבוניות פיקטיביות וזיוף הצעות מחיר ועד להספקת סחורות מזויפות.

שיטות פעולה אלה מוסוות לעתים קרובות בצורה מתוחכמת, ומצריכות עין חדה כדי לזהות חריגות בתוך הזרם העצום של העסקאות.

ישנה חשיבות עליונה לערנות, מכיוון שאפילו בעלי עסקים המנוסים ביותר עלולים ליפול להונאות השונות.

סימנים שיכולים להצביע על הונאת ספקים:

  • תיעוד לא עקבי – אי התאמה בין הזמנות רכש, חשבוניות וקבלות מסירה יכולות להעיד על הונאה. בדקו את הפרטים בקפדנות, שכן חוסר קוהרנטיות עלול לחשוף שובל של הונאה.
  • דפוסי תשלום חריגים – חריגות בתדירות התשלומים או אי סדרים בדרכי התשלום צריכות לעורר חשד. שימו לב לשינויים במידע בנקאי, שעלולים לאותת על ניסיונות להסיט כספים באופן לא חוקי.
  • תמחור גבוה מדי או נמוך מדי – הונאת ספקים יכולה לבוא לידי ביטוי בחיוב יתר או תמחור נמוך מדי של סחורות ושירותים. השוו בין מחירי השוק ונתונים היסטוריים כדי לאתר פערים בולטים.
  • חוסר שקיפות – ספקים אמינים בדרך כלל מתנהלים בשקיפות מלאה לגבי הפעילות שלהם. היזהרו מאלה שנרתעים מלחשוף מידע חיוני או מתנגדים לביקורים וביקורות פתע.

מה מומלץ לעשות כדי לא ליפול קורבן להונאת ספקים?

  • בדיקות עומק – אל תסתפקו בבדיקות שטחיות בלבד. מדי פעם יזמו בדיקות עומק. אמצו טכניקות בדיקה מתקדמות כדי לחשוף תוכניות מורכבות וחריגות שעלולות לחמוק בשגרה. 
  • ניתוח נתונים – נצלו כלים מתקדמים לניתוח שלל נתונים עצומים של העסקאות כדי לאבחן חריגות ודפוסים החושפים אי סדירים נסתרים.
  • ניתוח רשת ספקים – השתמשו בניתוח רשת כדי למפות את היחסים בין ספקים, קונים ומתווכים. גישה זו יכולה לחשוף רשתות מפותלות וקשרים שלא תמיד כשרים.
  • אלגוריתמים של בינה מלאכותית – רתמו את הכוח של AI כדי לזהות מגמות וסטיות עדינות, שאינן מורגשות באמצעות שיטות קונבנציונליות. מודלים של בינה מלאכותית יכולים להסתגל ולהתפתח כדי לצפות טקטיקות הונאה חדשות. 
  • יצירת שיתוף פעולה  – חשוב לטפח רשת של עמיתים כדי לשתף מידע ושיטות עבודה מומלצות. הדריכו את הצוותים שלכם והעניקו להם כלים הדרושים להתמודדות עם טקטיקות ההונאה המתפתחות. 


באמצעות טיפוח תרבות של ערנות ואחריות, אימוץ טכנולוגיה וכלים מתקדמים, אתם יכולים להגן על העסק שלכם מפני הונאות.

אנחנו בחברת קרת נשמח לתת לכם מידע נוסף ולהדריך אתכם בכל הנוגע לעולם של אבטחה פיסית של עסק קמעונאי. הצוות המקצועי של קרת יסייע לכם לבנות מנגנוני בקרה נכונים לזיהוי הונאת ספקים, לצמצם הפסדים הנגרמים מכך ולהגדיל רווחיות. למידע נוסף, צרו קשר.

כתבה זו מוגשת אליכם על ידי צוות קרת –החברה המובילה בישראל למניעת אובדן עסקי

הירשמו לדיוורי התוכן של קרת וקבלו מדי חודש דיוור מגזין על המגמות והחידושים בתחום מניעת האובדן העסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *