שינויים בלתי נמנעים בשרשרת אספקה

מהי לוגיסטיקה הפוכה? כיצד היא קשורה לאג'נדת הקיימות שחברות מובילות כמו Mַ& Hכבר אימצו וחרטו על דגלן? באילו מקרים היא נדרשת ומהם הפרמטרים שיעזרו לכל מנהל מניעת אובדן  לנהל נכון תהליך כזה?

ההתיחסות לשיקולי קיימות  בשרשראות האספקה מסמן מגמה עמוקה יותר: הצורך להקשיב יותר לצרכנים, לנהל איתם דו שיח שמתחיל כבר בהחלטות שיתקבלו בשרשרת האספקה: החל ממציאת מודלים אחרים לשרשראות אספקה ועד לשינוי חשיבה גורף לתהליכים הידועים בניהול השילוח.

הכתבה זו תתמקד בשינויים. החל מלוגיסטיקה הפוכה ועד למציאת הדרכים לתכנן את שרשרת האספקה במודל קשוב יותר לצרכנים ונגיש יותר.

מגמה מסתמנת וגדלה – לוגיסטיקה הפוכה

לוגיסטיקה הפוכה | קרת

מגמה הולכת וגוברת של ניהול  שרשרת האספקה ​​היא לוגיסטיקה הפוכה. לוגיסטיקה הפוכה מוגדרת כהעברת סחורות לפחות צעד אחד אחורה, בשרשרת האספקה. היא מתרחשת במקרים בהם נדרש  סילוק או הפצה מחודשת של מוצר.

לוגיסטיקה הפוכה היא צורך שמונע על ידי הצרכנים

שרה קלארק, מנהלת שרשרת האספקה ​​הראשית של PVH הכוללת את המותגים  tommy Hilfiger ו calvin klein, אומרת בראיון למגזין LP: "כטרנד מונע על ידי צרכנים, אין דרך לברוח ממנו. יש צמיחה משמעותית באנשים שרוצים לעשות שימוש חוזר, למכור מחדש ולעצב מחדש מוצרים, והלוגיסטיקה ההפוכה היא בלב של זה."

זה נכון. הרבה מותגים חושבים על זה, מנסים לבנות מעגליות תוך כדי התפתחותם. אחת השיטות ללוגיסטיקה הפוכה, היא קירוב שרשרת האספקה לצרכן. שם המשחק הוא היכולת  לפתח יכולות  חדשות, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה, ולחבר אותה יחד עם קיימות, מעגליות והתחדשות של חומרי גלם.  למעשה לוגיסטיקה הפוכה היא הדרך להרכיב את הפאזל מכל המשתנים הללו.

קדימה מול אחורה

שרשרת אספקה | קרת

ניווט בכל הפרמטרים הללו של שרשרת אספקה – קיימות, מחזור, מהלך השינוע, חייב להתחיל בהכרות מיטבית של מבנה החברה. תוסיפו על כך שכמו בקמעונאות באופן כללי, שרשרת האספקה הופכת להיות יותר ממוקדת בלקוחות, מה שמסמן התפתחות חשובה באסטרטגיית שרשרת האספקה.

צורת החשיבה של תכנון שרשרת האספקה תמיד פנתה לאחור: כלומר תכנון בreverse engineering כיצד  לייעל את העלויות בצורה הטובה ביותר מהספק. מודל זה הינו המודל השלט בעולם ואחת הבעיות שבו הוא שהוא  לא ממש חושב קדימה כיצד לייעל את החוויה עבור הצרכן וכיצד להוביל את הערך מהמעבר הזה אל החזית. זה האתגר של היום.

אנחנו עדים ליותר ויותר חברות ענק שמקיימות סוג של שיח עם הצרכנים שקשור בשרשרת האספקה,  כמו  דיונים פעילים יותר עם צרכנים, כדי להבין טוב יותר מה הם רוצים.  למשל – האם אריזה ללא מגע? או אריזה נמוכה במגע? ועל מה ישלמו – ולא ישלמו פרמיה?

המסר של מומחי שרשרת האספקה הוא שהמודל המסורתי – שרוב המותגים וארגוני הקמעונאות דבקו בו – נשבר. כעת, מה שהגיוני לעשות הפך להיות מאוד "כל מקרה לגופו". ואכן הצורך בשינוי מבעבע. ראו את אחוזי ההפרעות והתקלות שדווחו למגזין LP בניהול שרשראות אספקה במהלך חציון שני של 2021. זה מראה ששינוי הינו בלתי נמנע.

פרמטרים ללוגיסטיקה | קרת

אז מהם 5 הפרמטרים שיש להביא בחשבון בבניית תרחישים מורכבים שכאלה?

בתרשים למעלה:

39% מתהליכי שינוע שנבדקו תויגו כבעלי הפרעה חריגה בניהול שרשרת האספקה. ב 86% מהמקרים, דווחה איזושהי הפרעה בתהליך הניהול של שרשרת האספקה. עבור קטגורית משקאות, נמצאו 72% מקרים של זרימה נמוכה בשרשרת האספקה, וכן הלאה.

מציאת פתרונות המתאימים לצרכים של כל חברה

הספקים מנסים לענות על צורכי הקמעונאים לפתרונות מתאימים, כמו המהלך של חברת Fillogic לקחת שטח לא מנוצל בקניונים ולהמיר אותו למוקדי הפצה מיקרו. אז נכון,  חברת אמזון יכולה למשל להוציא כל סכום על נדל"ן תעשייתי, אבל בניית מתקנים גדולים יותר אינה משתלמת עבור קמעונאים רבים.  ארגון חכם יספק לעצמו הזדמנויות למקסם את שרשרת האספקה ​​הקיימת שלו, ללא צורך בהשקעה מסיבית.

ההיסטוריה של ניהול שרשרת האספקה בגישה השמרנית הייתה לבצע  את ההזמנות הגדולות, עם ספקים, בחלקים גדולים של העולם, ו משם לשלוח את הסחורה במכולות גדולות, באוניות גדולות, למחסנים גדולים, ואז למעשה "לחכות"  שמישהו "ימשוך" אות ההזמנות החוצה.

המסקנה והמגמה המסתמנת היא שיש להחליף את הגישה השמרנית  ב"תהליך זרימה" הדומה לצינורות מים, עם שקעים או ברזים הממוקמים אסטרטגית, אשר יהיו תלויים בלקוח.

תכנון הוא המפתח, ולמרות שחלק מהקמעונאים עשויים להתפתות לרעיון של מיקרו מילוי במרכזים לוגיסטיים  קטנים, גם  מרכזי הפצה משותפים עשויים להיות הגיוניים . כך גם תכנון ניהול שרשרת האספקה כל מקרה לגופו והטמעת האג'נדות של החברה בשיח שלה מול הצרכנים גם במבנה שרשרת האספקה.

התוצאה שנגלית לנו היא כי היום,  שיטות שרשרת ישנות כבר פחות עונות על הצורך המורכב של צרכנים כיום לקבל מוצרים בתנאים שלהם בזמינות שלהם ובחוויה שלהם.  

 

כתבה זו מוגשת אליכם על ידי צוות קרת –החברה המובילה בישראל למניעת אובדן עסקי

הירשמו לדיוורי התוכן של קרת וקבלו מדי חודש דיוור מגזין על המגמות והחידושים בתחום מניעת האובדן העסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *