הכירו את המודל האג'ילי בניהול שרשרת האספקה

הקדמה

Agility או בשפה המדוברת – אג'יליות, הוא מושג המתאר יכולת התאמה מהירה לנסיבות משתנות. המושג לקוח מעולם התרגול הפיזי, ומתייחס לשינוי תנוחת גוף. שינוי כזה מחייב שילוב של שיווי משקל, קואורדינציה, כוח, רפלקסים וסיבולת.

לא בכדי, דווקא מושג זה, הפך למתודולוגיה ניהולית בקרב חברות הייטק.  שכן כמו במושג המקורי,  תגובה מהירה לשינוי, מחייבת שימוש בכמה ממדים שונים מדיסציפלינות שונות. כך לדוגמא – "רפלקס" בעודו תגובה אוטומטית של הגוף, שונה במהותו מ"סיבולת", שהיא תכונה נרכשת.

ראו כיצד שילוב של פרמטרים שונים מעולמות שונים, יוצרים תמהיל שבא להגדיר שינוי או במקרה האג'ילי – התמודדות עם שינוי. ההקדמה הארוכה הזו, באה לבאר מושג שהפך לכל כך שגור בעולם הניהול והיום מתגלה כקריטי להצלחת ארגונים לנהל סיכונים ושינויים במערכות שרשראות האספקה.

הכתבה שלפניכם, נשענת על כתבת תחקיר שביצע מגזין מניעת האובדן העסקי הבינלאומי  LPM – Loss Prevention Magazine  בנושא התמודדות ארגונים עם שינויים בשרשראות האספקה, בעידן פוסט הקורונה.

הכתבה  של LPM סקרה חוות דעת של מנכלים ברשתות ענק בארה"ב, המתמודדים עם בעיות  ועיכובים באספקת מכולות, תופעת "פיראטים" של מכולות, ביקושים גואים לצד היצע חסר וגילתה קו ניהולי אחד – רק תכנון אג'ילי של פעילות שרשרת האספקה, תוביל להתמודדות עם הצונמי שמתרחש כרגע בדרישות למול ביקושים בשוק.

הכירו את המודל האג'ילי לניהול שרשרת האספקה:

הביקושים לסחורות... בשיא השיאים

ביקושים לסחורות | קרת

תקראו לזה "קניות נחמה" או סתם ביקוש עצום, הכל הסתדר היטב כדי שהקמעונאים יוכלו לעמוד שוב על הרגליים לאחר תקופות ממושכות של סגרים לאחר הקורונה.

צרכנים להוטים לקנות,  גם בשטח וגם און ליין. חווית הקניה בחנות הפיזית ממשיכה להיות אטרקטיבית עם שלל פיצ'רים וגימיקים דיגיטליים של חווית לקוח ותצוגה קמעונאית, האיפוק שנכפה על הצרכנים בעת הסגרים בקורונה, הותיר לרבים צורך משמעותי לבזבז. אבל בעוד שהביקוש בהחלט קיים, ההיצע לא תמיד עומד בקצב.

בדומה לבעיות העולמיות בנמלי התעופה, גם השוק הקמעונאי סובל מביקושים אדירים לאחר תקופת הדממה ביל תאיר – Bill Thayer, מייסד ומנכ"ל משותף של Fillogic –  פלטפורמת שירות לוגיסטית לקמעונאים, צוטט בראיון ל-LPM כך:

2020" הייתה טיול בפארק בהשוואה למה שאנחנו הולכים לראות. אנשים עדיין מזמינים באינטרנט, אבל עכשיו הם הולכים גם לחנויות – ועכשיו כולם מנסים לגרום לזה לעבוד.

תאיר משווה את ההפרעה בשרשרת האספקה ​​לצונאמי, שנוצר על ידי המגיפה ומייצר צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה ​​. ההשוואה לצונאמי מתבקשת- כפי שאחרי צונאמי אי אפשר לצפות לחזרה מהירה לשגרה, כך המקרה גם בשרשראות האספקה בעידן הפוסט קורונה:

תאיר:  "מלאי לא יכול לעלות על מכולות, מכולות לא יכולות לעלות על סירות, סירות לא יכולות להיכנס לנמלים, ואם כן, אין מנופים זמינים להעביר את המכולות בזמן." דומה שבעיית העיכובים והעומס בכל שרשרת האספקה היא בעיה עולמית. עובדים חסרים, ביקוש עולה והבלגן חוגג.

הבעיה? עקביות, זמינות, עליות מחירים ומה לא...

בעיות בשרשרת האספקה ​​ממשיכות לגרום לעיכובים במשלוחי מוצרים, וכתוצאה מכך נוצר חוסר מלאי. נתוני משרד המסחר בארה"ב,  מראים דווקא שהביקוש למוצרים גבוה, אבל קשה לספק את הביקוש בשל בעיות בשרשרת האספקה. כך למשל יבואנים מדווחים, כי במקום שיגיעו כצפוי כמה הזמנות בשבוע, לאחר תקופה של כלום, יכולות להופיע פתאום עשר מכולות בבת אחת.

רק בחודש מאי 2022, נמל לוס אנג'לס ראה יותר ממיליון מכולות מטען,  שזה יותר מכל נמל בחצי הכדור המערבי שראה אי פעם.

נפח השיא של המטען משקף את חוסנו של הצרכן האמריקאי, אבל הוא הכריע את הנמלים, נהגי המשאיות, המחסנים ומסילות הברזל. ספינות יכולות לשבת ימים שלמים ולהמתין לכניסה לנמלים, ייתכן שיחלפו שבועות עד שהמכולות יורדו, כדי להתחיל את תנועתן לעבר יעדיהן הסופיים.

קיבולת מופחתת ודרישת צרכנים גרמו למחירי המשלוחים להמריא. מדד Freightos Baltic –  מדד תעריפי ההובלה הבינלאומי המוביל, מראה שתעריפי המשלוח היומיים מסין לנמלי ארה"ב בחוף המערבי,  זינקו ב-400% מתחילת השנה שעברה. כך מסתמן כי השפעות צוואר הבקבוק בשרשרת האספקה, היו גדולות מהצפוי . תרמה לכך שהבנק המרכזי  בארה"ב, העלה את תחזית האינפלציה שלו.

הפתרון – המודל האג'ילי

NRF | קרת

כנס NRF  האחרון, הביא את הבשורה: מודל אג'ילי שמגיב במהירות לשינויים ולמעשה יוצר פרוטוקולי תכנון של ניהול שרשרת האספקה ,כשהיא קורית באותו רגע.

היום כדי להתמודד עם השינויים (והבלת"מים) בשרשראות האספקה, בניה של מתודולוגיות מוסדרות שנבנו חודשים מראש, לא יעבדו.

תהליך הניהול של שרשרת האספקה חייב להיבנות אד – הוק לפי תרחישים בשטח- כל מקרה לגופו. כך, מתודולוגיה שהתחילה במשרדי מומחי מניעת האובדן העסקי יורדת כעת לשטח ויוצרת את התכנון היעיל ביותר לשינוע, לאור נתונים משתנים כל הזמן. שם המחשק עבר מתכנון שיטתי גנרי לתכנון מותאם אישית.

התכנון של ניהול שרשראות האספקה, צריך להתרחש בו זמנית במספר מישורים . תכנון כזה חייב לתת את הדעת על אילוצים פנימיים כמו כוח אדם, זמינות וכן אילוצים וחיצוניים- כמו מועדי אספקה ושינויים בלתי צפויים במועדי האספקה. היום, נדרש לבנות תרחישים לא רק לפי מספר רב של תרחישים אלא לפי מספר רב של אילוצים ובלת"מים.

אז מהם 5 הפרמטרים שיש להביא בחשבון בבניית תרחישים מורכבים שכאלה?

  1. יש למפות תחילה את המודלים התפעוליים בניהול של שרשרת אספקה. כאן יש להעריך איזה סוג של אפשרויות זרימת מוצרים יש במצאי.
  2. לאחר מכן, יש להעריך זמנים ולהגדיר "שפה": מהו זמן אספקה ​​ארוך, מהו זמן אספקה ​​קצר יותר של מוצר מקומי או בינלאומי, וכיצד לבנות תמהיל של זמני אספקה מכל מקור.
  3. לאחר מכן, יש לבחון את זמינותם של נכסים לוגיסטיים, יכולות ספקים ושותפי צד שלישי הלוקחים חלק בתהליך שרשרת האספקה.
  4. בשלב הרביעי של התכנון, יש לבצע מיפוי של היכולת למקם את המלאי.
  5. לבסוף, יש לבחון אילוצים בשרשרת האספקה ​​בכל אחת מארבע הנקודות לעיל ואז לתכנן את התרחישים שיענו על כל אילוץ שנהגה.

חמשת סעיפי עבודה אלה למעשה מיצרים אינספור תרחישים של ניהול שרשרת האספקה שכן כמו מבצע צבאי הם לוקחים בחשבון אילוצים מרובי משתנים כמו: זמן, מיקום ויכולת תעבורה של המלאי. לאחר תכנון ראשוני זה, יש לחזור חלילה ולבדוק כל תכנון, לפי הבעיות והאילוצים שיכולים לנבוע כתוצאה מכל רכיב בתהליך- זמן, מקום, יכולת שינוע.

 היתרון –

עם חמשת האלמנטים האלה, ניתן לבנות מהירות ותגובתיות לכל תרחיש אפשרי. ככל שירבו התרחישים, כך אפשרויות הביצוע בפועל של  ניהול מיטבי של שרשרת האספקה תהיינה יעילות יותר.

במצב אידאלי, על המתכנן לשלוף את התרחיש המתאים ביותר למציאות בשטח וכאשר המציאות משתנה, עליו לדעת לשלוף מבין תכניות המגירה שהכין, את הפתרון הרלוונטי ביותר לסעיף הבעייתי (למשל סעיף מיקום, זמן, או תעבורה).

אילו עזרי תכנון נדרשים במודל תכנון אג'ילי?

שימוש בווידאו ורובוטיים מונעי בינה מלאכותית לשיפור חיזוי ניהול מלאי, מעקב אחר מחזור חיים של חבילות ומשלוח ללקוח הקצה.

עדיין לגורם האנושי, היכולת החשובה ביותר בתכנון. מתכנון מצוין של מערכי שרשראות אספקה, יקפיד ליצור מגוון תרחישים תוך שימוש בטכנולוגיה, במקום להסתמך על הטכנולוגיה והסטטיסטיקה, שבן יבצעו עבורו את התרחישים. האמת היא אי שם באמצע- תמהיל מגון של טכנולוגיה וחשיבה אסטרטגית יביאו את הפתרונות הנדרשים לניהול ותכנון נכון של שרשראות אספקה.

כתבה זו מוגשת אליכם על ידי צוות קרת –החברה המובילה בישראל למניעת אובדן עסקי

הירשמו לדיוורי התוכן של קרת וקבלו מדי חודש דיוור מגזין על המגמות והחידושים בתחום מניעת האובדן העסקי